Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Cancer --- Comportement --- Femmes --- Gedragswetenschap --- Kanker --- Vrouwen --- amputaties --- borstamputatie --- kanker --- fysiek gehandicapten --- zelfhulp --- 61 --- 362.32 --- 367
Choose an application
159.922.7 --- #GBIB:IDGP --- Kinderpsychologie --- 416.1 ) Kinderpsychologie --- buitengewoon onderwijs --- debiliteit --- leermoeilijkheden --- ontwikkelingspsychologie --- slechthorenden --- welzijnswerk --- 376 --- 616.2 --- 159.98 --- 362.32 --- 361 --- 159.922.7 Kinderpsychologie
Choose an application
De kleine, blinde Frederik wordt hier gebruikt als metafoor voor wie kwetsbaar staat in het leven vanwege economische, psychische ef fysieke omstandigheden. De kleine Frederik is blind. Aan zijn ogen is dat meestal nauwelijks te zien. Die staan helderblauw in zijn blonde jongenshoofd. Zijn oogzenuwen zijn niet meegegroeid toen hij diep in zijn moeder met zijn bestaan begon. Zo begint dit boek waarin Han Banning in gesprek gaat met de kleine Frederik en over zijn hoofd met de lezer over de betekenis van de kwetsbaarheid in ons leven. Vaak wordt kwetsbaarheid als iets negatiefs ervaren. Het kan opstandigheid en agressie veroorzaken. Het bedreigt ons bestaan, zeker in onze moderne samenleving met zijn noodzaak tot zelfredzaamheid en weerbaarheid. Maar kwetsbaarheid behoort tot ons leven en kan er een diepe kleur aan geven. De erkenning ervan biedt mogelijkheden ons juist als individu te bevestigen en roept krachten tot vitaliteit en solidariteit in ons op tot een open bestaansoriëntatie. De kleine Frederik met zijn voelen en tasten, met zijn drift en verdriet overstijgt ons medelijden en vraagt om een nadenken over de waarde van ieders kwetsbaarheid. Die waarde dient aanwezig te zijn in ons omgaan met elkaar, in opvoeding en begeleiding en met name in hulpverlenende situaties voor mensen die gekwetst zijn vanwege economische, psychische of fysieke omstandigheden. Centraal hierbij staat de betekenis van het kwetsbare kind dat in ieder van ons huist en dat vaak te lijden heeft onder toedekkende en beheersende maatschappelijke normen. De kleine Frederik, spelend met licht en donker voor zijn blinde oogjes, is een metafoor voor ons eigen leven. Dit boek baseert zich op een kijken en luisteren naar elkaar. Ook veel gedachten van vroegere en moderne denkers wijzen ons een weg naar het ontvouwen van het licht dat - vaak ongezien - in onze kwetsbaarheid aanwezig is. Op deze wijze wordt een krachtig en menswaardig perspectief op ons bestaan geboden waaraan in ons dagelijkse leven soms geen touw vast te knopen is. Het boek richt zich op iedereen in zijn kwetsbaarheid en in zijn zorg voor zichzelf en de ander. Het is een uitnodiging kritisch na te denken vanuit welke houding wij met elkaar omgaan en hulp geven. Daardoor is het boek ook zeer geschikt voor allen die zich met hulpverlening bezighouden. (Bron: covertekst)
weerbaarheid --- Relaties ; filosofie --- slechtzienden --- kinderpsychologie --- filosofie van het welzijnswerk --- rouw --- 362.32 --- 159.987 --- 361 --- 612.67 --- Psychology --- General ethics --- Sociology of social care
Choose an application
zelfhulp --- cliënten-welzijnswerkers --- interculturele hulpverlening --- verstandelijk gehandicapten --- bejaarden, hulpverlening --- jeugdzorg --- fysiek gehandicapten --- vrouwenhulpverlening --- #SBIB:316.8H30 --- 367 --- 361.05 --- 362.9 --- 362.31 --- 362.6 --- 362.7 --- 362.32 --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Empowerment --- Hulpverlening --- Empowerment. --- Hulpverlening. --- Sociology of social care --- zelfsturing --- empowerment --- hulpverlening --- Social welfare methods --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden …. --- 362.6. --- 361.05. --- 362.32. --- 362.9. --- 362.7. --- 362.31. --- 367. --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden . --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden
Choose an application
personen met een fysieke beperking --- ADL (activiteiten dagelijks leven) --- Sociology of health --- revalidatie --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- Gehandicapten --- Handicapés --- fysiek gehandicapten --- #gsdb10 --- #GBIB:SMM --- C5 --- gehandicapten --- Z364.46-056.26 --- Z159-056.26 --- Z++88/11 --- 362.32 --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven
Choose an application
Sociology of health --- revalidatie --- fysiek gehandicapten --- revalidatie van gehandicapten --- Rehabilitation --- -People with disabilities --- -#PEDA *6.095 --- Cripples --- Disabled --- Disabled people --- Disabled persons --- Handicapped --- Handicapped people --- Individuals with disabilities --- People with physical disabilities --- Persons with disabilities --- Physically challenged people --- Physically disabled people --- Physically handicapped --- Persons --- Disabilities --- Sociology of disability --- 362.32 --- 365 --- Psychology --- People with disabilities --- Psychology. --- #PEDA *6.095
Choose an application
De auteur wil positieve verhalen brengen, al gaat ze de pijn niet uit de weg. Het zijn oprechte, maar bemoedigende verhalen, die getuigen van doorzettingsvermogen en liefde voor het leven in al zijn facetten. Twaalf zwaar slechtziende tot blinde mensen wisten hun beperking te overwinnen. Ze werden of bleven toch advocaat, marathonloper, therapeut, studio-uitbater, moeder of gemotiveerde vrijwilliger. Ze zijn zelfstandig en met wat steun uit hun omgeving nemen ze gewoon deel aan het leven. De onbekende aspecten van leven in een donkere wereld trokken de aandacht: feesten, sporten, leren stoklopen, naar school gaan, werk zoeken en de papierwinkel in orde brengen. Het gaf stof voor nieuwsgierige reportages: hoe kan een schoolloopbaan uitmonden in een leuke baan, of net niet. Het is dikwijls een lastig parcours, maar het kan wel!
Personen met een visuele handicap (blinden, visueel gehandicapten) --- Slechtzienden --- 376.22 --- Beroepen --- Dagelijks leven --- Levenswijzen --- Personen met een visuele handicap --- Blinden --- S20090171.JPG --- S20090172.JPG --- slechtzienden --- 362.32 --- Lichamelijk gehandicapten --- Visueel gehandicapten --- Blinden - Slechtzienden. --- personen met een visuele beperking --- Social policy and particular groups --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Slechtziende --- Persoon met een visuele handicap
Choose an application
Dit boek vormt het verslag van het 'bevragingsproject' dat het Vlaams Gebarentaalcentrum organiseerde in samenwerking met Fevlado. Onderwerpen die aan bod komen: status van de Vlaamse gebarentaal, onderzoek en ontwikkeling, de Vlaamse Dovengemeenschap, onderwijs aan dove en slechthorende kinderen, cochleaire implementatie, hulpmiddelen, tolken, dienstverlening en zorg, tewerkstellng en media. Een voorstelling van wat is, maar ook van wat geweest is en van wat gewenst is. (Bron: www.academiepress.be)
Doofheid. --- Deaf --- Care --- 667.1 Gehandicapten. Lichamelijk --- #KVHA:Doventolken --- #KVHA:Vlaamse dovengemeenschap --- #KVHA:Vlaamse gebarentaal --- 463.2 --- gebarentaal --- hulpmiddelen --- onderwijs --- 094878.jpg --- Doven --- Gebarentaal --- Vlaanderen --- onderwijs aan speciale groepen --- slechthorenden --- Doven en slechthorenden --- 493.8 --- 377 --- 362.32 --- Auditief gehandicapten --- Slechthorenden --- Dove kinderen --- Hulpmiddelen --- Doventolken --- Werkgelegenheid --- Media --- Doofheid --- Organisatie --- Dove --- Persoon met een auditieve handicap --- Slechthorende --- Kind met een auditieve handicap --- Hulpmiddel --- Doventolk --- Politiek
Choose an application
revalidatie van gehandicapten --- fysiek gehandicapten --- begeleid wonen --- tewerkstelling van gehandicapten --- gehandicapten, onderwijs --- #GROL:SEMI-364-056.2 --- C5 --- #KVHB:Integratie; gehandicapten --- #KVHB:Gehandicapten --- 365 --- 362.32 --- 331.63 --- 376 --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Social problems --- Social policy and particular groups --- personen met een beperking --- inclusief beleid --- integratiebeleid --- Netherlands
Choose an application
Dit boek geeft een overzicht van de domeinen van de vier ‘traditionele’ groepen van personen met een handicap, de groep personen met gedragsstoornissen en daarnaast ook nog het domein ‘dughulpverlening’. Telkens komen hier nagenoeg dezelfde onderwerpen terug: eerst historiek, etiologie, terminologie, indeling en psychologische aspecten, daarna de orthopedagogische en –agogische theorie en praktijk. In het laatste hoofdstuk word aan actuele theoretische verdieping gedaan. Door de verschillende vormen van handicaps die mensen kunnen hebben bijeen te brengen, biedt het Handboek Bijzondere Orthopedagogiek een totaalbeeld voor iedereen die een inzicht wil verwerven in de bijzondere behoeften van die mensen en de aangewezen hulp. Voor studenten uit diverse opleidingen is het een aangewezen basisstudieboek. Het is ook zeer geschikt voor wie reeds in de praktijk staat, als referentiekader voor zijn eigen handelen.
Orthopedagogics --- Social policy and particular groups --- 376 --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- gehandicapten --- verstandelijk gehandicapten --- fysiek gehandicapten --- slechthorenden --- slechtzienden --- moeilijk opvoedbare jongeren --- orthopedagogiek --- #KVHB:Orthopedagogie --- Orthopedagogie --- 460.2 --- Blindheid --- Doofheid --- Gedragsstoornissen --- Lichamelijk gehandicapten --- Meervoudig gehandicapte kinderen --- Mentaal gehandicapten --- Orthopedagogiek --- Gehandicapten --- 362.3 --- 362.31 --- 362.32 --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- orthopedagogie --- Maatschappij
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|